Przyczyny utraty danych z dysku HDD
Uszkodzenia logiczne
Współczesne dyski twarde są dość niezawodne, zwłaszcza w porównaniu ze starszymi modelami, ale nadal są to urządzenia mechaniczne, a takie nie mogą działać w nieskończoność.
Utrata danych na dyskach twardych może nastąpić z powodów wynikających z błędów użytkownika np. skasowanie danych, usuniecie danych z kosza, anomalii działania oprogramowania, sabotażu itp. W przypadku utraty danych z powyższych przyczyn, ale w sytuacji, kiedy urządzenie/nośnik jest cały czas sprawny technicznie – mamy do czynienia z uszkodzeniami tzw. logicznymi.
To pierwsza grupa uszkodzeń.
Uszkodzenia fizyczne
Do drugiej grupy przynależą wszystkie przypadki, w których to nośnik danych, dysk twardy ulega uszkodzeniu i to jest bezpośrednią przyczyną utraty danych.
Taki typ uszkodzeń nazywamy potocznie fizycznymi, ale w naszej firmowej terminologii to uszkodzenia techniczne, o czym przeczytacie dalej.
Najczęściej dyski twarde ulegają uszkodzeniu podczas uderzeń, upadków, wstrząsów występujących w trakcie pracy tego urządzenia. Dyski twarde są tak zaprojektowane, że w trakcie wyłączenia ich podatność na wstrząsy jest mniejsza, natomiast w momencie pracy drastycznie wzrasta i nawet małe wstrząsy potrafią doprowadzić do uszkodzenia dysku. Głowica odczytująco-zapisująca dysku w trakcie pracy unosi się na „poduszce powietrznej” na wysokości kilku mikronów nad talerzem dysku. Wstrząs może doprowadzić do uderzenia głowicy o talerz, a co za tym idzie do jej zniszczenia, ale też odwrotnie do fizycznego zniszczenia miejsca uderzenia, a w przypadkach katastrofalnych, do opuszczenia się ramienia głowicy na rozpędzony talerz i wyszlifowania powierzchni talerza. Unoszący się w komorze dysku pył, przedostaje się na inne powierzchnie kolejnych talerzy i najczęściej doprowadza do kolejnych zapiłów i nieodzyskiwalnego zniszczenia danych na dysku. To przypadki ostateczne, ale trzeba przyznać ze zdarzają się dosyć często. Tym bardziej, że nagminne są próby doraźnego odczytu już uszkodzonego dysku, co nierzadko prowadzi do pogłębiania się początkowych, niewielkich uszkodzeń na krytyczne.
Przypadki tego typu uszkodzeń są dosyć proste do wstępnej oceny możliwości odzyskania utraconych danych. Jeżeli dysk twardy wydaje - z delikatnego szelestu pracy - odgłosy piszczenia, skrobania, chrobotania to znak ze jest fatalnie. W tym momencie należy natychmiast wyłączyć urządzenie i bezzwłocznie udać się do profesjonalnej firmy odzyskującej dane (branża data recovery). Może nie wszystko stracone.
Mniej krytycznym uszkodzeniem są sytuacje tzw. postępującej degradacji głowic, mogącej być następstwem znacznie wcześniejszego wstrząsu dysku i w konsekwencji powolnego zużywania się głowicy/głowic.
Bywają również przypadki gwałtownego odłączenia się zasilania od dysku powodującego w niektórych przypadkach brak możliwości powrotu ramienia głowicy na rampę lub do tzw. landing zone. W konsekwencji głowice osiadają na talerzach i przyklejają się do nich.
Powyżej opisane uszkodzenie to typowe uszkodzenie fizyczne i w naszej wewnętrznej nomenklaturze będzie predysponowane do wykonania na nim analizy technicznej, inwazyjnej.
Lista uszkodzeń dysków twardych nie otwiera się oczywiście i nie zamyka na tak drastycznych sytuacjach.
Mamy też do czynienia z uszkodzeniami spowodowanymi uszkodzeniem PCB (elektroniki) dysku (po przepięciach, burzach, uszkodzeniach zasilacza komputerowego itp.). Są to uszkodzenia układów elektroniki wewnętrznej dysku (preamplifier/przedwzmacniacz przy głowicach). W katalogu uszkodzeń są też takie, gdzie w trakcie pracy urządzenia zachodzą modyfikacje oprogramowania dysku i mają wpływ na modyfikacje mikroprogramowania układowego (firmware) lub modyfikacje i uszkodzenie modułów oprogramowania niezbędnych do jego poprawnego działania.
Na tej liście nie może zabraknąć też uszkodzeń spowodowanych tzw. bad sektorami.
Wszystkie powyższe to też uszkodzenia techniczne i będą one przez nas analizowane w procedurach technicznych, ale nieinwazyjnych.
Co dalej?
Jak wygląda proces odzyskiwania danych z dysku HDD?
Kiedy trafia do nas dysk twardy o przesłankach do uszkodzeń technicznych, na początku najważniejszy jest wywiad z jego użytkownikiem. Im więcej dowiemy się o zaobserwowanych objawach, o wykonywanych kolejnych czynnościach, tym dla danych tego dysku lepiej. Liczymy wtedy na uczciwość ze strony Klienta i pełne przedstawienie sytuacji. Niedopuszczalnym jest wprowadzanie nas w błąd, że dysk był inaczej traktowany niż był w rzeczywistości. Część informacji daje się zweryfikować w trakcie rozmowy, inspekcji wizualnej dysku. Widać wtedy od razu czy nie było np.(niepotrzebnej) ingerencji do wewnątrz dysku (wszak każdy z nas posiada gdzieś tam w domu komorę laminarną – nieprawdaż :). Na poniższym zdjęciu odcisk palców na talerzu po nieprofesjonalnej ingerencji . Jednak większość przypadków jest zgodna z opisem, więc po skatalogowaniu informacji i potrzeb Klienta trafiają do laboratorium.
W laboratorium przeprowadzana jest kolejna inspekcja, sprawdzenie wizualne PCB (szukamy przepaleń) i uszkodzeń widocznych wizualnie. Zaraz potem krótkie włączenie i osłuchanie dysku (przydaje się stetoskop).
Po tej procedurze wiemy wstępnie jaka jest kwalifikacja uszkodzenia dysku, więc przechodzimy od razu do kolejnych procedur mając na celu odzyskiwanie skasowanych danych.
W trybach technicznych, nieinwazyjnych parametryzujemy dysk do pracy w zmienionych warunkach i optymalizujemy w taki sposób, aby można było odczytywać zawartość zapisaną na powierzchni talerzy bez powodowania powstawania kolejnych błędów. Jeżeli istnieje taka potrzeba, naprawiamy uszkodzone moduły (brzmi to prosto, ale niekiedy cały proces trwa wiele godzin lub nawet dni, ponieważ moduły oprogramowania dysku to „układ naczyń połączonych”, czasami modyfikacja jednego wpływa na kolejne, a aby dysk był w stanie „oddawać” dane oprogramowanie musi zarządzać dyskiem bezbłędnie. Następnym krokiem jest indeksacja sektorowa (i tu przystanek, ponieważ krok ten jest wspólny dla każdej procedury)
|